Even voorstellen Anja en Martijn
De school voor Vitaliserend communiceren is opgericht door communicatietrainers Martijn Ceelen en Anja Nekeman, beide trainers van de GC Kring. Martijn Ceelen werkt als ICT/Communicatie consultant en is onder andere oprichter van Sovhie, een vereniging voor maatschappijkritische ICT-ers. Anja Nekeman is werkzaam als zelfstandig allround coach, natuurgeneeskundig therapeut en trainer.
Vanuit hun gezamenlijke passie hebben zij een aantal actieve en inspirerende workshops ontwikkeld op basis van de theorie van Geweldloos Communiceren. In deze workshops leert men hoe (lastige) communicatie met de ander en jezelf ook zonder stress kan en hoe je door anders communiceren jezelf vitaler en gezonder kunt voelen. Met als resultaat: meer energie, begrip en verbinding.
Martijn Ceelen, iConsultancy, docent & oprichter
Anja Nekeman, balansconsult, docent & oprichter
Anja en Martijn zijn beiden internationaal gecertificeerd trainer bij het CNVC en lid van de GC trainers Kring Nederland.
Over De school voor Vitaliserend communiceren
Anja en Martijn hebben samen De school voor Vitaliserend communiceren opgericht met het doel een wezenlijk verschil te kunnen maken met het uitgangspunt Geweldloze communicatie.
Dit doen ze door een specifieke 360 graden aanpak. Deze aanpak brengt een gedragsverandering op gang zodat een persoonlijk ontwikkelings-traject op zowel psychisch emotioneel, fysiek en (non) verbaal niveau plaats vindt. Het doel is zowel het leven van jezelf én de ander te verrijken.
Door de gevarieerde achtergrond, breedte van de workshops en het vermogen om te kunnen doorpakken weten Anja en Martijn telkens weer een verbluffend blijvend resultaat te behalen in een relatief korte tijd. Het uitgangspunt is namelijk altijd heel praktisch: Het toepasbaar maken van Geweldloze Communicatie
Uitgangspunten
- Alle mensen hebben dezelfde behoeften. Overal op de wereld - los van geslacht, leeftijd, geloof, cultuur, ras – hebben mensen hetzelfde nodig. Zo hebben we bijvoorbeeld allemaal de behoefte aan voedsel, veiligheid, begrip, liefde en creativiteit.
- Gevoelens zijn signalen van (on)vervulde behoeften. Als je je boos voelt, komt dat omdat een bepaalde behoefte onvervuld is. Voel je je blij en opgetogen dat is een bepaalde behoefte wel vervuld.
- Ieder mens kiest zijn eigen strategie om zijn behoeften vervuld te krijgen.
- De intentie van vitaliserend communiceren is om elkaars leven te willen verrijken (en niet om bijvoorbeeld gelijk te willen hebben).
- Je bent zelf verantwoordelijk voor wat je denkt en voelt. Een ander mens of een gebeurtenis kan de trigger zijn voor bepaalde gedachten en gevoelens. De oorzaak van deze gedachten en gevoelens zijn onvervulde behoeften. Bijvoorbeeld: ‘ik voel me boos omdat ik behoefte heb aan samenwerking’, in plaats van ‘ik voel me boos omdat jij niet meehelpt’.
- Gevoelens die energie geven – ofwel het leven dienen - zijn bijvoorbeeld: blijheid, vreugde, hoopvol enz.. Zij geven zicht op welke behoeftes vervuld zijn.
- Gevoelens die energie kosten – ofwel je van het leven vervreemden zijn bijvoorbeeld: boosheid, schuld, schaamte en depressie. Zij geven zicht op welke behoeftes niet vervuld zijn.
Partners
Anouk Dijkstal, anoukdijkstal, adviseur marketing & communicatie VC.
Beatrice Nattermuller, 4Ring, mede-docent en mede-ontwerper, trainingen VC, social media, NVC apps.
Martin van der Meulen, ai-opener, mede-ontwerper NVC apps.
Bridget Belgrave, nvc dancefloors, mede-ontwerper en vertaler engelse versie NVC apps.